pagina abbinata alla conferenza FabLearn Italy 2020 (www.fablearn.it) 14 al 18 Dicembre 2020


ASD-Robot: how to design a 3D printed robot that takes into account an inclusive education approach for children with autism spectrum disorder

Campitiello, L., Todino, M.D., Di Tore, S.

Dottoranda di Ricerca, Lucia Campitiello, Università degli Studi di Salerno, lcampitiello@unisa.it; è Dottoranda di Ricerca in Scienze Corporeità didattiche, Tecnologie e inclusione presso l’Università degli Studi di Salerno (S.S.D. M-PED/03); svolge i suoi studi relativamente alle tecnologie didattiche tramite l’uso della stampa 3D.

Dottore di Ricerca, Michele Domenico Todino, Università degli Studi del Sannio di Benevento, micheledomenico.todino@unisannio.it; laureato in Ingegneria informatica presso il Politecnico di Milano, dal 2019 è Membro del Comitato Scientifico del progetto di ricerca internazionale “Empathic” (www.empathic.fr).

Ricercatore e Coordinatore Scientifico, Stefano Di Tore, Università degli Studi di Salerno, sditore@unisa.it; da diversi anni conduce ricerche relative alle tecnologie didattiche volte a favorire lo sviluppo delle competenze di lettura, scrittura e calcolo nella scuola primaria. Dal 2018 è Membro del Comitato Scientifico del progetto di ricerca internazionale “Empathic” (www.empathic.fr).

Abstract
Nowadays, assistive technologies introduction’s in didactics e activities not only requires students to learn how to use them but also necessitates teachers to know how to incorporate them into their teaching- learning processes. Thus, this requires a teacher’s training, in terms of Media Education, for each educator, better if realized grouping teachers by discipline because each subject can take advantage of assistive technology in a different and more appropriate way. Moreover, some assistive technologies, based on communication technologies, can support scholars with complex communication needs to introduce them to a new virtual school dimension which offers them opportunities for participation and involvement through distance learning, on the other hand, these assistive technologies soothe to fill an absence of body contacts, often considered an essential part of many educational relationships. At the University of Salerno, many research works of LabH study the relationship between robots, education, assistive technologies and disabilities taking into account the complexity of man-machine interaction. This work addresses some issues about correlations between robotics and technologies in their practical application related to autism spectrum disorders.

Keywords: Assistive Technology, 3D Printing, Educational Robotics, Autism Spectrum Disorder, Special Education.

scarica i files di ASD-Robot


il modello 3D è rilasciato sotto licenza: Creative Commons

Legal Code - Attribuzione-NonCommerciale-NonOpereDerivate 4.0 Internazionale
scarica la licenza d'uso

Licenza d'uso di ASD-Robot