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D-BOX: binary code, Knowledge representation in the digital age, and how to teach it using a game in primary school

Todino, M.D., Campitiello, L., Di Tore, S.

Dottore di Ricerca, Michele Domenico Todino, Università degli Studi del Sannio di Benevento, micheledomenico.todino@unisannio.it; laureato in Ingegneria informatica presso il Politecnico di Milano, dal 2019 è Membro del Comitato Scientifico del progetto di ricerca internazionale “Empathic” (www.empathic.fr).

Dottoranda di Ricerca, Lucia Campitiello, Università degli Studi di Salerno, lcampitiello@unisa.it; è Dottoranda di Ricerca in Scienze Corporeità didattiche, Tecnologie e inclusione presso l’Università degli Studi di Salerno (S.S.D. M-PED/03); svolge i suoi studi relativamente alle tecnologie didattiche tramite l’uso della stampa 3D.

Ricercatore e Coordinatore Scientifico, Stefano Di Tore, Università degli Studi di Salerno, sditore@unisa.it; da diversi anni conduce ricerche relative alle tecnologie didattiche volte a favorire lo sviluppo delle competenze di lettura, scrittura e calcolo nella scuola primaria. Dal 2018 è Membro del Comitato Scientifico del progetto di ricerca internazionale “Empathic” (www.empathic.fr).

Abstract
This work presents a prototyping of D-BOX, an educational game designed to facilitate the teaching-learning process of binary code based on a system of small balls (marbles) and platforms. The main idea is to teach in a primary school (in fifth grade classes) how to learn a new way to convert decimal numbers into binary numbers, through a playful activity. This decision, to create a game like this, is based on the fact that future European citizens must enhance their logical-mathematical skills to face challenges of their future, among which a conscious use of new digital media that are based on binary code to store, transmit and receive data between computer systems, moreover binary code is fundamental to understand every artificial intelligence system and digital Knowledge representation.

Keywords: binary code, media education, primary school, educational technologies.

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