questa pagina è stata creata per scaricare gli oggetti 3D presentati alla conferenza FabLearn Italy 2020 (www.fablearn.it) 14 al 18 Dicembre 2020


3D printing of tangible objects of "un tuffo nel blu" in a cartoon style to avoid Uncanny Valley realized through distance education in the high school due to COVID-19

Michele Domenico Todino[1], Lucia Campitiello[2], Minucci Giovanni[3] and Stefano Di Tore[4]

[1] Dottore di Ricerca, Università degli Studi del Sannio di Benevento, micheledomenico.todino@unisannio.it; laureato in Ingegneria informatica presso il Politecnico di Milano, dal 2019 è Membro del Comitato Scientifico del progetto di ricerca internazionale “Empathic” (www.empathic.fr).

[2] Dottoranda di Ricerca, Università degli Studi di Salerno, lcampitiello@unisa.it; è Dottoranda di Ricerca in Scienze Corporeità didattiche, Tecnologie e inclusione presso l’Università degli Studi di Salerno (S.S.D. M-PED/03); svolge i suoi studi relativamente alle tecnologie didattiche tramite l’uso della stampa 3D.

[3] Dr. Minucci Giovanni, Coop. Sociale Il Tulipano - Piazzetta Arenella, 1 – 80128 - Napoli, Tel – Fax 081 8293434 – 342 6327019 – info@iltulipanocoop.org – www.iltulipanocoop.org

[4] Ricercatore e Coordinatore Scientifico, Università degli Studi di Salerno, sditore@unisa.it; da diversi anni conduce ricerche relative alle tecnologie didattiche volte a favorire lo sviluppo delle competenze di lettura, scrittura e calcolo nella scuola primaria. Dal 2018 è Membro del Comitato Scientifico del progetto di ricerca internazionale “Empathic” (www.empathic.fr).

Abstract
Abstract This work presents a project to develop 3D Digital Assets based on archaeolog-ical finds found inside “Tomb of the Diver” located in the National Archaeolog-ical Museum of Paestum. After this first stage, project has been adapted to sup-port another project, a distance education set of lessons for a PON - National Operational Program for the 2014-2020 higher education schools - which it will take place at the IS Caravaggio in San Gennaro Vesuviano (Naples, Italy) in January. Mail goal of this second step is to create a virtual manufacturing labor-atory based on maker approach, in which students will be able to study cultural heritage through 3D print of archaeological finds. Researchers decide to print a cartoon version of these object to avoid Uncanny Valley, and use these resources to teach how to develop edugames digital assets. Furthermore, this process of designing (through CAD software) and physical realization of artefacts (with the 3D printer) involves many higher cognitive functions, favouring the development of soft skills and the acquisition of information technology skills in students.
Keywords: 3D Printing, Museum Education, Uncanny Valley, Archaeological Heritage, Mobile Learning.

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